Cronica de concert: Eluveitie - Origins Tour 2015, Bucuresti, 16 februarie

Autor: Ion-Valentin Ceausescu, 17 Februarie 2015

Pentru a treia oară în București, dar pentru prima dată cap de afiș, Eluveitie, cu Wind Rose și Skálmöld ca supporting acts,1-Cronica_de_concert_Eluveitie__asI4JNtNEn.jpg au rupt aseară scenă din Colectiv, cu un concert sold-out, ultimul din turneul european "Origins Tour 2015". le mulțumim celor de la Promusic Events si Maximum Rock pentru că i-au adus și în România. Tot pentru a treia oară îi văd și eu și mărturisesc că primul concert metal din viața mea, pe când eram încă în liceu, a fost Kreator cu Eluveitie și Caliban ca supporting acts, așadar am un trecut în ascultatul trupei și în mersul la concertele lor. Despre a doua dată când au fost în București, cu Sabaton cap de afiș, am scris aici.

O trupă care a crescut cu fiecare album, contestată de unii ca fiind prea "la modă" (dar tot timpul se vor găsi unii care să caute nod în papură trupelor care au succes), iubită de alții, Eluveitie este una din acele trupe care compun muzică bună, evoluează de la album la album, dar au același sound și fac show atunci când cântă live. Contează mult atitudinea trupei pe scenă și Eluveitie e o trupă care face spectacol. În plus, membrii sunt prietenoși, după concert s-au plimbat prin club și au făcut poze cu fanii, au dat autografe și au stat de vorbă cu oricine voia să vorbească cu ei. La fel au fost și membrii trupei Wind Rose, care au coborât de pe scenă în public, au băut o bere cu fanii, au dat din cap cot la cot cu ei. Câteva cuvinte despre locație: clubul arată bine, dar a fost puțin cam prea mic pentru concertul de aseară, însă se pare că lucrurile au funcționat bine și showul a fost fără probleme. La cererea trupelor, din câte am înțeles, nu s-a fumat pe parcursul concertului, chiar dacă în mod normal este club cu fumatul permis, dar metaliștii au înțeles și s-au cărat frumos afară la o țigară, chiar dacă era frig. De asemenea, recitalurile au început la timp, ceea ce e un plus, fiindcă de multe ori se întâmplă ca un show sau altul să înceapă cu mult după ora stabilită, din diverse motive, unul mai aberant ca altul sau, în rare cazuri, din motive chiar reale, care nu țin nici de trupe, nici de organizatori.

Primul recital a fost al trupei Wind Rose din Italia, o trupă tânără, care cântă un Symphonic / Power Metal cu influențe folk. Încă de când au urcat pe scenă mi-am dat seama că urmează un show bun. Băieții au început în forță, au fost plini de energie și au cântat de a răsunat peste șapte mări și șapte țări, și cum toate drumurile duc la Roma, așa și toate acordurile bune de metal duc metalistul pe culmile bucuriei. Eluveitie chiar au ales trupe de calitate pentru turneul european și e un lucru bun că oferă șanse unor oameni aflați la început de drum, așa cum și lor li s-au oferit șanse la rândul lor, pe când erau mici și la început. Wind Rose au cântat vreo 45 de minute, au încălzit bine publicul, ne-au amintit de câteva ori adresa de Facebook unde îi putem găsi, ne-au reamintit că e bine să susținem și trupele începătoare, chiar dacă am venit pentru headliner și au ieșit de pe scenă urmați de un val de aplauze și strigăte de bucurie. Au cântat piese precum: Born in the Cradle of Storms, Rebel&Free sau The Breeed of Durin.

Au urmat islandezii de la Skálmöld, o trupă de viking/folk metal pe care am mai ascultat-o de-a lungul timpului și așteptam să îi văd într-un concert. Au mai cântat în București acum mai bine de un an, dar nu i-am prins atunci și m-am bucurat să îi văd acum în compania celor de la Eluveitie. Skálmöld e o trupă care îmbină în mod fericit o doză de violență extremă cu o melodicitate care te face să visezi sau să dansezi. Cu toate că nu folosesc instrumente tradiționale, precum Eluveitie sau alte trup de gen, cei trei chitariști, clăparul și vocile (pe lângă lead vocals cam toți membri trupei cântă, bagă growl sau accapela) reușesc să creeze muzica potrivită pentru soundul lor. Versurile lor sunt exclusiv în islandeză și asta dă un plus de autenticitate sau măcar de mister. Nu că ar fi ceva foarte original să cânți în limba ta, însă unele trupe aduc un plus prin faptul că vorbesc o limbă ceva mai puțin răspândită și hotărăsc să cânte în acea limbă. Showul de aseară a fost puternic, s-a lăsat cu mosh pituri, headbang din plin, capete aproape sparte, gâturi aproape rupte, voci aproape pierite dar oameni pe deplin satisfăcuți muzical. Scena a fost a lor pentru 45 de minute și pentru câteva minute câțiva membri Eluveitie au urcat cu ei pe scenă și s-au distrat puțin cântând. A fost un show chiar bun, nu am nimic rău de zis, doar îmi pare rău că nu cunosc limba și din păcate oamenii au trebuit să plece imediat după recital, așadar nu am putut să bem o bere cu ei. Din setlist au făcut parte piese precum: Gleipnir, Kvaðning, Narfi sau Að vori.

Eluveitie nu mai au nevoie de prezentare, o să zic doar că ultimul lor album, Origins, motivul acestui turneu, este parcă și mai bun decât precedentul și în ciuda câtorva schimbări de componență trupa merge din ce în ce mai bine și cântă din ce în ce mai bine. Aseară au avut în setlist multe piese de pe acest nou album însă nu au uitat nici melodiile vechi, cele pe care le așteaptă metalistul român și nu numai, fiindcă e normal să vrei să asculți live piesele cu care îți zdrobești creierii acasă. Dar Eluveitie au știut să îmbine promovarea noului album cu dorințele publicului și au cântat de pe mai toate albumele. Mie de exemplu îmi place Slania cel mai mult și aș fi vrut mai multe piese de pe acel album, însă cum trupa are mai multe albume are de unde alege și cum pe toate aceste materiale există piese foarte bune, nu e deloc dificil să îi împaci pe fani, care fiecare are măcar o piesă favorită din cele cântate. Oricum cu toții așteptau Inis Mona, așadar conta mult să cânte acea piesă, abia în cazul în care nu o făceau ar fi existat nemulțumiri. Recitalul lor a fost mai mult decât m-aș fi așteptat și publicul a reacționat pe măsură. Chiar dacă ne-am cam înghesuit, nu e o problemă, ne-am distrat și așa, ne-am apropiat mai mult. Poate mai mult decât trebuia uneori, dar ce mai contează, atâta timp cât pe scenă cânta Eluveitie, lucrurile au fost așa cum trebuie.

Din setlist au făcut parte piese precum: KingAlesia, ThousandfoldAnDro, SucellosOmnos, De Ruef vo de Bärge / The Call of the Mountains, Inception, Hope, Kingdom Come Undone, The Silver Sister, A Rose for Epona, Inis Mona.